De (C-)TRF (Achenbach, 1991) is een gestandaardiseerd meetinstrument waarmee leerkrachten het gedrag en de emotionele problemen van kinderen en jongeren kunnen beoordelen. De C-TRF is bedoeld voor kinderen van 1,5 tot en met 5 jaar en de TRF is bedoeld voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar. Het doel van het instrument is het verkrijgen van een beeld van het gedrag van het kind of jongere.
De (C-)TRF bestaat uit een algemeen gedeelte en 113 vragen over het gedrag. Waarbij uit wordt gegaan van drie competentieschalen: activieiten, sociaal en school. En zes DSM subschalen: Affectieve problemen, Angstproblemen, Lichamelijke tekorten, Aandachtstekort / hyperactiviteitsproblemen, Oppositioneel opstandige problemen, Gedragsproblemen.
De interpretatie wordt gescoord op basis van een driepuntenschaal.
Zie ook: nji.nl/nl/Databanken/Databank-Instrumenten-en-Richtlijnen/Teachers-Report-Form-(TRF)
De kwaliteit van dit instrument is beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Naar de beoordeling (inloggen bij COTAN Documentatie noodzakelijk): cotandocumentatie.nl/beoordelingen/b/14343/teacher-e2-80-99s-report-form
ASEBA Nederland. (n.d.). ASEBA Nederland. Retrieved February 26, 2025, from aseba.nl
Manual beschikbaar via: Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher's Report Form and 1991 profile. Internet Archive. Retrieved February 26, 2025, from archive.org/details/manual-for-the-teachers-report-form-and-1991-profile.
Nederlands Jeugdinstituut. (n.d.). Teachers Report Form (TRF). Retrieved February 26, 2025, from nji.nl/instrumenten/teachers-report-form-trf
toetswijzer.kennisnet.nl/toetsinfo.asp?Mode=COTAN&toe_id=62
Kenniscentrum KJP. (2018). Gedragsvragenlijst Kinderen Informatie Leiding Leerkracht (TRF). Retrieved February 26, 2025, from kenniscentrum-kjp.nl/wp-content/uploads/2018/05/Gedragsvragenlijst-Kinderen-Informatie-Leiding-Leerkracht-TRF.pdf