De Theory of Mind test (ToM test; Steerneman et al., 2000) meet perceptie en imitatie, emotieherkenning, doen-alsof, onderkennen van verschil tussen mentale en fysische wereld, denken over iets (first order beliefs), denken over denken (second order beliefs) en bedrog en misleiding (false beliefs) en humor. Er zijn normen voor kinderen met en zonder ontwikkelingsstoornissen.
Voor meer informatie zie ook: nji.nl/eCache/DEF/1/23/643.dWl0Z2VicmVpZD0x.html
Kinderen van 4-13 jaar.
Een werkboek met 15 testplaten/opdrachten en een scoreformulier.
De TOM test-R is een interview dat bij de jeugdige wordt afgenomen door een daartoe bevoegde diagnostici, dan wel onder supervisie van een bevoegde diagnosticus. De afnemer laat een plaat zien en stelt daar vragen over. In de handleiding worden voorbeelden gegeven van goede antwoorden. Het scoreformulier is te vinden in de handleiding en is tevens op cd-rom beschikbaar.
De kwaliteit van de ToM test is beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Naar de beoordeling (inloggen bij COTAN Documentatie noodzakelijk): cotandocumentatie.nl/beoordelingen/b/13506/tom-test
De kwaliteit van de ToM test-R is beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Naar de beoordeling (inloggen bij COTAN Documentatie noodzakelijk): cotandocumentatie.nl/beoordelingen/b/14580/theory-of-mind-test-r