Het Semi-gestructureerde Interview voor Persoonlijkheidsfunctioneren DSM-5 (StiP-5.1; Hutsebaut, Berghuis, Kaasenbrood, De Saeger, & Ingenhoven, 2015) is een instrument bedoeld om de ernst van persoonlijkheidsproblematiek in kaart te brengen. Voor verder informatie zie de handleiding: kenniscentrumps.nl/wp-content/uploads/2023/03/STiP-Handleiding-korte-versie.pdf.
Uit een studie is gebleken dat er sprake is van een goede interbeoordelaarsbetrouwbaarheid in deelsteekproeven van patiënten (n = 40) en niet-patiënten (n = 18) (Hutsebaut, Kamphuis, Feenstra, Weekers, & De Saeger, 2017). De samenhang tussen de interviewscores en conceptueel relevante externe maten ondersteunt de constructvaliditeit van het instrument. De STiP-5.1 biedt dus een beknopt, relatief gebruiksvriendelijk instrument met over het algemeen gunstige psychometrische eigenschappen voor het beoordelen van het niveau van persoonlijkheidsfunctioneren volgens het DSM-5 AMPD-model.
Hutsebaut, J., Berghuis, H., Kaasenbrood, A., De Saeger, H., & Ingenhoven, T. (2015). StiP-5.1. Semi-gestructureerd interview voor Persoonlijkheidsstoornissen. DSM-5. Utrecht: Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen.
Hutsebaut, J., Kamphuis, J. H., Feenstra, D. J., Weekers, L. C., & De Saeger, H. (2017). Assessing DSM–5-oriented level of personality functioning: Development and psychometric evaluation of the Semi-Structured Interview for Personality Functioning DSM–5 (STiP-5.1). Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 8(1), 94–101. doi.org/10.1037/per0000197