De Impact Message Inventory Circumplex (IMI-C; Kiesler, 1996; Kiesler & Schmidt, 1993, 2006; Nederlandse versie: Hafkenscheid, 2003) is een meetinstrument, dat ontwikkeld is om therapeuten bewust te maken van bevels- en betrekkingsboodschappen die zij in de communicatie met patiënten opvangen. De IMI-C is een zogeheten 360º-instrument: de toegevoegde C staat voor ‘circumplex’, de aanduiding voor de mathematische structuur van de interpersoonlijke cirkel. Het instrument beoogt de aard en de intensiteit van vage, ambigue beïnvloedingsboodschappen, die zich bij de therapeut in het therapeutisch contact vaak aandienen als ‘storende gevoelens’, te identificeren en te registreren. De intensiteit van verschillende soorten beïnvloedingsboodschappen wordt in subschaalscores samengevat en die subschaalscores worden geprojecteerd op de interpersoonlijke cirkel (de ‘Roos van Leary’).
De IMI-C heeft een verkorte versie, namelijk de IMI-CS.
De Nederlandse versie van de IMI-C is de afgelopen tien jaar uitgebreid psychometrisch gevalideerd: dat geldt zowel voor de papieren afnamevorm, als voor de afnamevorm via het internet (Hafkenscheid, 2013). Uit onderzoek is gebleken dat de coëfficiënt alpha van de schalen varieert van .62 tot .84 (Hafkenscheid & Timmerman, 2023). Verder is de robuuste constructvaliditeit van de IMI-C aangetoond.