De Client Satisfaction Questionnaire-8 (CSQ-8, Larsen et al, 1979; Nederlandse versie; De Brey, 1983) is een vragenlijst die de globale tevredenheid van een deelnemer over een interventie kan meten. De vragenlijst bestaat uit acht uitspraken die aan de hand van een vierpuntsschaal door de deelnemers beoordeeld worden. Om het totale niveau van tevredenheid te kunnen meten, wordt een gemiddelde tevredenheidscore berekend met een minimum score van 1 en een maximum score van 4. Hogere scores indiceren hogere tevredenheid.
De vragenlijst heeft een goede betrouwbaarheid en validiteit (De Brey, 1983; Attkisson & Zwick, 1982). Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de betrouwbaarheid goed is, waarbij de Cronbach’s alpha groter is dan .80 (Matsubara et al., 2013; Pedersen, Havnen, Brattmyr, Attkisson, & Lara-Cabrera, 2022). Verder heeft onderzoek aangetoond dat de CSQ-8 sterk correleert met de TPQ, wat duidt op concurrente validiteit (Kelly et al., 2018).
Kelly, P. J., Kyngdon, F., Ingram, I., Deane, F. P., Baker, A. L., & Osborne, B. A. (2018). The Client Satisfaction Questionnaire‐8: Psychometric Properties in a Cross‐sectional Survey of People Attending Residential Substance Abuse Treatment. Drug and Alcohol Review, 37(1), 79-86. doi:10.1111/dar.12522
Matsubara, C., Green, J., Astorga, L. T., Daya, E. L., Jervoso, H. C., Gonzaga, E. M., & Jimba, M. (2013). Reliability Tests and Validation Tests of the Client Satisfaction Questionnaire (CSQ-8) as an Index of Satisfaction with Childbirth-related Care among Filipino Women. BMC Pregnancy and Childbirth, 13(1), 1-9. doi:10.1186/1471-2393-13-235
Pedersen, H., Havnen, A., Brattmyr, M., Attkisson, C. C., & Lara-Cabrera, M. L. (2022). A Digital Norwegian Version of the Client Satisfaction Questionnaire 8: Factor validity and Internal Reliability in Outpatient Mental Health Care. BMC Psychiatry, 22(1), 671. doi:10.1186/s12888-022-04281-8